3. decembra 2024

Tarja sa rozhodla vydať reedíciu svojho druhého albumu WHAT LIES BENEATH. Ja som sa rozhodla oprášiť svoju pôvodnú recenziu ešte z čias mojich autorských začiatkov, možno z nostalgie alebo zo zvedavosti. Či by som súhlasila ešte aj dnes so slovami, ktoré som napísala pred 14! rokmi? To sa dozviete na záver.

Tarja Turunen jednoznačne patrí k veľkým osobnostiam súčasnej metalovej scény. Svoju pozíciu si vydobila už prvým albumom My Winter Storm, ktorý vyšiel v roku 2007. A verte, že karty miešať tak rýchlo neprestane. Tri roky po vydaní prvého sólového albumu sa vracia s novinkou What Lies Beneath a ja sa vám budem snažiť poodhaliť, čo sa vlastne skrýva pod povrchom…

Za približne päť rokov svojej sólovej dráhy si prešla všeličím, kým si našla svoje miesto a zastavila sa v bode, ktorý jej pristane úplne najviac. Album vás prekvapí hneď z úvodu skladbou Anteroom of Death, ktorá sa nepodobá na nič z toho, čo Tarja robila doteraz. V skladbe sa neuveriteľne rýchlo striedajú tempá a celá má pôsobiť rozhádzane no v skutočnosti je to jeden nádherný celok. O skvelú atmosféru sa postaralo aj zoskupenie Van Canto, ktoré v tejto skladbe hosťuje. Keď sme už vošli do predizby smrti, čaká na nás Until My Last Breath, krásna, melodická a veľmi dynamická skladba. Nachvíľu spomalíme s jemnejšou I Feel Immortal, no rozhodne nie nadlho, pretože pred nami je In For A Kill. Dynamická a tvrdá skladba s nádhernými orchestrálnymi pasážami a s prvkami hudby z filmov o Jamesovi Bondovi, ktorá vám koluje žilami ako to najlepšie červené víno. Nasleduje Underneath, veľmi príjemná záležitosť s pomerne jednoduchou, no nádhernou melódiou. Nenechajte sa oklamať, že sa spomaľuje, pretože na rad prichádza Little Lies, asi najtvrdšia skladba, akú kedy Tarja nahrala s vynikajúcimi gitarovými rifmy. Najsmutnejšia skladba celého albumu dostala názov Rivers of Lust a pojednáva o prostitúcií. Tarji zároveň prináša priestor pre svoj nádherný soprán. Ďalší hosť na albume sa volá Phil Labonte z americkej kapely All That Remains a do orientálne ladenej skladby Dark Star prináša trošku moderného feelingu, čo jej ale mimoriadne pristane. Falling Awake vás prebudí do opäť úplne novej nálady a ostré gitarové riffy priam akoby prenikali do hlavy a to aj za pomoci gitarového mága Joeho Satrianiho. Posledné zvoľnenie prináša nádherná balada The Archive of Lost Dreams. Album zakončuje opus Crimson Deep, čo je podľa môjho názoru jedna z najlepších Tarjiných skladieb vôbec. Táto skladba je výnimočná vo viacerých smeroch, jej melódia sa vám vryje pod kožu a na kvalite jej pridáva aj fakt, že bicie nahrávali súčasne dvaja bubeníci (Mike Terrana a Will Calhoun). Limitovaná edícia albumu navyše obsahuje tri bonusové skladby. We Are, v ktorej vás dostane „šialené“ čelo sólo Maxa Lijlu. Naiad, v ktorej sa Tarji podarilo vytvoriť atmosféru sveta pod vodou. A excelentnú cover verziu skladby Still of the Night od kapely Whitesnake. Fantastický zvuk len dodáva celému albumu punc a zaň môžeme ďakovať, okrem iných, aj Colinovi Richardsonovi a slovenskému národnému orchestru za prekrásne orchestrálne pasáže, ktorých je na albume neúrekom.

Tarja urobila obrovský krok dopredu ako speváčka, hudobníčka, skladateľka a tento krát už aj producentka, vzhľadom na to, že tento krát si album produkovala sama. Momentálne je vo vynikajúcej forme a obklopená skvelými hudobníkmi (Mike Terrana, Max Lilja, Doug Wimbish, Alex Scholpp…) a preto verím, že sa ešte máme na čo tešiť. Asi o tom ešte mnoho ľudí pochybuje, no Tarji sa nemohlo stať nič lepšie ako to, že svoju cestu rozdelila s cestou kapely Nightwish. Garantujem vám, že si album zamilujete už po prvom počutí.

Jednoznačne súhlasím. Fanúšikovia tejto fínskej divy považujú tento album za jeden z jej najlepších, aj keď sa jej ´portfólio´ už značne rozrástlo. Reedícia je dostupná vo viacerých formátoch. Na svoje si tak prídu všetci priaznivci hudby.