ENGLISH BELOW
Muzikant a divadelník Alex Sebastian uvedl na scénu klasiku Wizard Of Oz ve vlastní produkci. Role pohybu pro herce v doprovodu jeho autorské hudby zaměřené hlavně na rock. No a my si o tomto projektu trochu popovídáme.
Alan – Ahoj Alex. Představ se našim čtenářům. Kdo tedy vlastně jsi. A znají tě v Čechách nebo na Slovensku? Krom mě, já tě znám přes Klause.
Alex – Ahoj Alane díky že jsme se propojili. Pochyboval bych, že už mě někdo v Česku nebo na Slovensku zná jinak než náhodou (smích). Jsem samostatně produkující hudební umělec se sídlem v Mnichově, Německo, s širokým spektrem zájmů a širokým spektrem hudebního vkusu. Pocházím ze světa popu 80. let, kde jsem byl vychován a naučil se milovat hudbu. Věnuji se spíše prog rocku nebo fusion, když sám poslouchám hudbu. A to je to, co ovlivnilo mou nejnovější tvorbu, jak můžete slyšet.
Alan – Na hře a hudbě pro Wizard Of Oz. Jak dlouho jsi pracoval? A kdo vše se na tomto díle podílel?
Alex – Byl to můj dlouhodobý projekt, který sahá – dovolte mi přemýšlet – zhruba kolem roku 2015/2016. Začal jsem na něm pracovat, pak ležel v šuplíku docela dlouho, skutečně jsem ho začal upravovat kolem roku 2020. Hlavním tématem bylo: Vnímání pravdy. Takže myšlenkou bylo udělat jednu a tu samou skladbu s různými hudebníky pracujícími pod stejnou šablonou, aniž by se navzájem znali. Poté jsem vytvořil různé verze založené na „stejných faktech“. Lidé, kteří přispěli, byli: hlavní mozek The Pineapple Thief Bruce Soord. Hvězdná německá bubenice Anika Nilles. Marco Minnemann, Tony Levin, Jerry Marotta… asi není třeba říkat, kdo jsou. Marocký perkusionista Rhani Krija. Můj dlouholetý levák a pravák na kytaru Harry Lange. Hurdy gurdy virtuózka Michalina Malisz z Varšavy a skotský dudák a píšťalkář Ross Ainslie.
Alan – Znáš Ralfa Kompera.? Ty ses s ním potkal, co tě na něm uchvátilo?
Alex – S Ralfem jsem se poprvé setkal začátkem tohoto roku (2024) v Kolíně nad Rýnem při nahrávání Rhani. Opravdu skvělý chlap. Ukázal mi svůj dokument „I go back home“. Film o jeho podniku produkujícího legendárního jazzového zpěváka Jimmyho Scotta. Prostě do toho šel naplno, aniž by věděl, co z toho bude. Celý příběh jeho cesty mě docela ohromil. Velmi dojemné. Některé prvky mi připomínaly mě. Možná chtěl, abych to viděl, protože mezi námi dvěma viděl nějaké paralely. Alespoň některé jsem viděl, když jsem se díval na film. Škoda, že to ještě nenašlo distributora. Každý, kdo se o hudbu zajímá, by film měl mít možnost vidět.
Alan – Pojďme na začátek. Proč Wizard Of Oz, a ne něco jiného?
Alex – Pracoval jsem na demo verzi této písně. Pro mě je proces psaní devět z deseti případů: Hudba na prvním místě, text až na druhém místě. Takže jsem měl docela pokročilou verzi a vzal jsem si ji s sebou na ranní běh, abych lépe pochopil, kde to funguje a kde je potřeba doladit. Při spuštění mě napadla věta „Čaroděj ze země Oz si… přichází pro tebe“ spolu s jednou z sekcí. Tak jsem si tuto myšlenku nechal, abych později prozkoumal, co to znamená. Pak jsem si uvědomil, že můj mozek evidentně tráví incident chlapa, který mi z ničeho nic nabídl přátelství na Facebooku a později se ukázal jako rasista. Opravdu jste mohli pozorovat jeho proměnu: První repostování zánětlivých věcí. Pak sbírání Aye-sayers jako komentátoři. Poté ze svého seznamu přátel vyřadil lidi, kteří nesdíleli jeho názor. Tehdy jsem si poprvé uvědomil, jak mohou být sociální média zneužita lidmi s ohromným počtem sledujících. Takže tady to bylo, dystopická myšlenka: Co by se stalo, kdyby šarlatán manipuloval dostatečně velkým davem svými hrubými zprávami?
Alan – Ohledně hudby, ty jsi se hlavně opřel o art rockovou tvorbu. Kde ses inspiroval? U King Crimson?
Alex – V průběhu let jsem poslouchal hodně art rocku/prog rocku. King Crimson je jednou z kapel. Ale také Porcupine Tree nebo The Pineapple Thief. A návrat v čase, raný Genesys. Dost legrační, že píseň vznikla, že jsem si sedl ke klavíru a prostě jsem zakázal ten 5/8 klavírní motiv, když jsem jednoho dne myslel na rané Coldplay. Pak jsem nechal, aby se to samo rozvinulo. Rozlišení do 6/8. Experimentování v 11, aby to bylo více vzrušující. Když jsem vše spustil, šlo to vlastně docela rychle dohromady.
Alan – Ty svého Wizard Of Oz jsi nepojal formou klasického příběhu, ale máš v něm skryté vlastní poselství. Jde zde o metaforu – krize vlastního úsudku?
Alex – No, jak jsem uvedl výše: ve skutečnosti jsem jen použil hlavní postavu jako metaforu pro poselství písně. Čaroděj ze země Oz byl nejednoznačná postava. Lidé si mysleli, že má velké schopnosti a nekonečnou moudrost, což ve skutečnosti neměl. Byl to prostě šarlatán. A zatímco on měl originál v srdci dobré jádro, moje verze ho nemá. To, co vidíme v západním světě už nějakou dobu, je spousta lidí bez znalostí, kteří mluví nahlas a podněcují lidi falešnými zprávami. Vidíme spoustu lidí, kteří příliš snadno věří sračkám. Zvlášť, když je okolní svět konfrontuje s něčím děsivým nebo nepříjemným. Pak je snadným východiskem ignorovat skutečná fakta a místo toho malovat svět v barvách, které tam nejsou. Jinými slovy: Pokud budete na internetu dostatečně dlouho hledat důkaz, že něco, o čem si myslíte, že je pravda, je skutečně pravda, najdete lidi, kteří si prostě myslí totéž. Pak se stanete obětí potvrzovací zaujatosti. Populisté po celém světě tento mechanismus využívají. Znepokojivý trend, jestli se mě ptáte. Takže ne, není náhodou, že Čaroděj ze země Oz vychází 5. listopadu 2024. V den amerických voleb. Říct, že Trump by byl můj Čaroděj ze země Oz, by však postrádalo smysl. Je to pravděpodobně jeden z výraznějších vzorů.
Alan – Jak máš proplánovanou show? Divadlo + hudbu. Máš herce i muzikanty, nebo se pouští hudba audio?
Alex – Ve skutečnosti to není plánováno jako show. Nejsem ve skutečnosti člověk, který hraje na jevišti, jsem mnohem více umělec videa. Napsal jsem tedy svůj vlastní krátký příběh astrofyzika, který se náhle střetl se dvěma šarlatány, kteří šíří své falešné zprávy prostřednictvím zcela nové technologie. Nějak musí hájit pravdu. Měli jsme čtyři natáčecí dny, abychom dostali tento narativní příběh do plechovky (Žádné spoilery: později uvidíte, proč je tato slovní hříčka vlastně vtipná) i když čtete tento rozhovor, stále je v postprodukci. Říkám tomu spíše krátké než hudební video, protože to není vaše obvyklé hudební video, ale spíše skladba, která vypráví příběh spolu s hudbou.
Alan – Kde všude budeš s tímto projektem? Nebo se jedná jen o chvilkové vystupování?
Alex – Singl vydáme v Dolby Atmos 5. listopadu spolu s krátkým vzestupem, který bude streamován na mém youtube kanálu @alexsebastianmuc. Finální EP se všemi různými verzemi, které jsem vytvořil s různými hudebníky, včetně instrumentálních verzí, bude k dispozici pro streamování 15. listopadu na všech streamovacích platformách.
Alan – Co ti to zatím přineslo? Úspěchy? Nadšení atd ….
Alex – Vše, co produkuji, dělám kvůli vnitřnímu nutkání to dělat a snažím se o něco, co stojí za to poslouchat a sledovat. Když si pomyslím: Je to dobré do té míry, že se mi to bude líbit i za deset let, sdílím to se světem. Vše ostatní je přidanou hodnotou. Takže doufám, že se na to bude dívat hodně lidí a doufám, že se jim to bude líbit. Bylo skvělé vidět hodně uznání pro můj poslední projekt „Lost at Sea“ na nezávislých filmových festivalech po celém světě.
Alan – Ať se ti s dílem daří, snad i v Čechách, nebo na Slovensku budeme moci shlédnout tuto produkci. Díky za rozhovor.
Alex – Díky že jsme se propojili.
Musician and video artist Alex Sebastian leaned on the Wizard Of Oz character in his production—a role of movement for the songwriter accompanied by his original music focused mainly on rock. Let’s talk about this project.
Alan – Hi Alex. Could you introduce yourself to our readers? So who are you? And do they know you in the Czech Republic or Slovakia? Besides me, I know you through Klaus.
Alex – Hi Alan and thanks for having me. I would doubt that someone already knows me in the Czech Republic or Slovakia other than by accident (laughs). I am a self producing music artist based in Munich, Germany, with a broad range of interests and a broad range of taste in music. I come from a world of the 80s pop, where I was raised and learned to love music. In the meantime I’m more into prog rock or fusion, when I listen to music myself. And that’s what has influenced my latest work, as you can hear.
Alan – On the music for Wizard Of Oz. How long did you work on it? And who participated in this work?
Alex – This has been a long term project of mine reaching back to – let me think – roughly around 2015/2016. I’ve been starting to work on it, then it lay in a drawer for quite some time and I really started producing it around 2020. The overarching theme was: Perceived truths. So the idea was to do one and the same track with different musicians working under the same template without knowing from each other. Then form different versions based on “the same facts”. People who contributed were: The Pineapple Thief mastermind Bruce Soord. Female German star drummer Anika Nilles. Marco Minnemann, Tony Levin, Jerry Marotta … probably no need to say who they are. Maroccan percussionist Rhani Krija. My long term left and right hand guy on the guitar Harry Lange. Hurdy gurdy virtuoso Michalina Malisz from Warsaw and the Scottish bagpiper and whistler Ross Ainslie.
Alan – Do you know Ralf Kemper.? You met him, what impressed you about him?
Alex – I met Ralf for the first time earlier this year in Cologne when recording Rhani. Really great guy. He showed me his documentary “I go back home”. A movie about his venture producing the legendary Jazz singer Jimmy Scott. He just went all in, not knowing what would become of it. I was quite amazed about the whole story of his journey. Very touching. Some elements of it reminded me about myself. Maybe he wanted me to see it because he saw some parallels between the two of us. At least I saw some when I watched the movie. Sad that this has not found a distributor yet. Everyone interested in music should be able to see it.
Alan – Let’s go to the beginning. Why Wizard Of Oz and not something else?
Alex – I was working on the demo version of this song. To me the writing process nine of ten times is: Music first, lyrics second. So I had a pretty advanced version and took it with me for my morning run to better understand where it worked and where it needed tweaking. And while running the phrase “Wizard of Oz is … coming for you” just came to mind along with one of the sections. So I kept that thought to explore later what it meant. I then realized that my brain obviously was digesting an incident of a guy who offered me friendship on Facebook out of the blue and later turned out to be a racist. You could really observe his transformation: First reposting inflammatory stuff. Then collecting Aye-sayers as commentators. Then eliminating people from his friends list who didn’t share his opinion. That was the first time when I realized how social media could be misused by people with an overwhelming number of followers. So here it was, the dystopic idea of: What would happen, if a charlatan manipulates a large enough crowd with his crude messaging?
Alan – In terms of music, you mainly relied on art rock work. Where did you get your inspiration from? At King Crimson?
Alex – I’ve been listening to a lot of art rock / progressive rock over the years. King Crimson being one of the bands. But also Porcupine Tree or The Pineapple Thief. And going back in time of course the early Genesys. Funny enough that song originated from me sitting down at the piano and just baning that 5/8 piano motive one day thinking of the early Coldplay. And then I just let it unfold itself. Resolving into a 6/8. Experimenting in 11 to make it more exciting. Getting it to the demo stage actually came together pretty quickly once I started it.
Alan – You didn’t conceive your Wizard Of Oz in the form of a classic story, but you have your hidden message in it. Is this a metaphor – a crisis of self-judgment?
Alex – Well, as I illuded above: I really just used the main character as a metaphore for the message of the song. The Wizard of Oz was an ambiguous figure. People thought he had great powers and infinite wisdom, which in reality he didn’t. He was just a charlatan. And while he the original had a good core at heart, my version of him doesn’t. What we’re seeing around the western world for quite some time now are lots of people without knowledge speaking out loud, stirring up people with fake news. And we see a lot of people that too easily believe shit. Especially when the world around them confronts them with something scary or uncomfortable. Then the easy way out is to ignore real facts and instead paint the world in colours that aren’t there. In other words: If you search long enough on the internet for proof that something you think is true is actually true, you will find people who just think alike. And then you’ll get victim of a confirmation bias. And populists around the globe are making use of this mechanism. A worrying trend, if you ask me. So no, it’s no accident that Wizard of Oz is actually being released on Nov 5, 2024. The day of the US election. Saying Trump would be my Wizard of Oz would be missing the point, though. He’s probably one of the more prominent role models.
Alan – How are you planning the show? Theater + music. Do you have actors and musicians, or do you play just music?
Alex – It’s actually not planned as a show. I’m not really a stage play person, but much more a video artist. So I wrote my own short of an astro physicist who’s suddenly confronted with two charlatans speading their fake news via a brand new technology. And somehow she has to defend the truth. We had four days of shooting to get this narrative story in the can (No spoilers: you’ll see why this play of words is actually funny later.) and as we are having this interview it’s still in post production. I rather call it a short than a music video because it’s not your usual music video, but rather a piece that tells a story along the music.
Alan – Where will you go with this project? Or is it just a temporary appearance?
Alex – We’re going to release the single in Dolby Atmos at Nov 5 along with the short, which will stream on my youtube channel @alexsebastianmuc . The final EP with all the different versions done by myself with the different musicians including instrumental versions will be available for streaming Nov 15 on all streaming platforms.
Alan – What has it brought you so far? Achievements? Enthusiasm etc…
Alex – Everything I produce I’m doing because of an inner urge to do it, striving for something that’s worth listening and watching. And when I think: It’s good to an extent that I will like it even ten years from now, I share it with the world. Everything else is added benefit. So I’m hoping for many people to watch and hopefully enjoy it. It was great to see a lot of recognition for my last project “Lost at Sea” from Independent Film Festivals all over the world, though.
Alan – Good luck with your work, maybe we will be able to see this production in the Czech Republic or Slovakia. Thanks for the interview.
Alex – Thanks for having me!