Recenzia 11.08.2023 Tarja - HELLMAGAZINE

Dominika Šimová • 10/10

TARJA - Rocking Heels: Live at Wacken Metal Church

Dnes konečne držím v rukách tento unikát, na ktorý fanúšikovia tejto jedinečnej dámy čakali viac ako sedem rokov. Záznam z koncertu nahranom deň pred jej vystúpením na festivale Wacken Open Air, v malom kostolíku v dedinke Wacken. Prvý zo série Rocking Heels - Live at Wacken Metal Church.

Za seba poviem, že od samého začiatku cítim inú atmosféru a to ma veľmi teší, lebo Tarju a jej kariéru sledujem a podporujem už dlho a vždy si poviem, že už ma snáď nič neprekvapí, no opak je pravdou, stále mi dokáže vykúzliť úsmev na tvári či otvoriť ústa. To druhé je prípad tu a teraz.

Set otvára skladba Always with Me, Always with You (J. Satriani), ktorá slúži ako intro, po ktorom sa dostaneme ku skladbe Numb (Linkin Park), kde sa naplno prejaví Tarjin nádherný soprán. Hlas a prevedenie, ktorý tejto notoricky známej skladbe vdýchol nový život a myslím, že aj samotný Chester by si prišiel na svoje. Alias (In Flames) je pre mňa jedna z naj kúskov na tejto nahrávke. Tá tenzia, s akou to Tarja spieva je dychberúca. Veľmi ma baví, že Tarja síce zachováva jasnú líniu pôvodných skladieb, ale zároveň si s nimi do istej miery robí, čo sa jej zachce. Tak či onak, sú to všetko komorné prevedenia sprevádzané len klavírom, husľami a čelom, už to je výnimočné. Vermilion pt. 2 (Slipknot), Trust (Megadeth), Ohne Dich (Rammstein), Afterlife (Avenged Sevenfold), The Unforgiven (Metallica) - čo dodať, skvelé skladby od vynikajúcich interpretov, ktoré je skvelé počuť aj v inom odtieni podané ďalšími skvelými interpretmi. Priestor dostala samozrejme aj jej vlastné tvorba, konkrétne prvý singel I Walk Alone a skladba v tej dobe z práve vychádzajúceho albumu The Shadow Self, The Living End. I Walk Alone poznám odpredu aj odzadu a naživo som ju zažila dokonca aj s komplet 100+ orchestrom, ale toto aranžmá je vynikajúce. Sleeping Sun (Nightwish) je určite jedným z prekvapení v rámci tohto setu, ale myslím, že opodstatneným a táto poloha tejto ikonickej skladbe svedčí. Na záver, kto je schopný zahrať 11 metalových skladieb v komornom aranžmá v kostole v dedine, pri ktorej sa koná najväčší metalový sviatok roka a ukončiť to dokonca vlastnou verziou náboženskej skladby Ave Maria? Nikto, len Tarja.

Okrem prenikavého a nebojím sa povedať dokonalého vokálu je na tomto albume daný aj pomerne veľký priestor muzikantom, ktorí si miestami blysli aj svoje vlastné sóla a dotvorili tak neopakovateľný hudobný zážitok. Okrem iných sa tešiť môžete aj na známeho Maxa Lilju, ktorý je súčasťou Tarjinej sólo dráhy od samých začiatkov.

Tarja si vystupovanie ako sólo artist užíva viac ako kedykoľvek predtým a to je poznať a cítiť aj na tejto nahrávke. Na mieste bolo približne 300 šťastných divákov, ale ja verím, že táto nahrávka si nájde cestu aj do vašich prehrávačov, určite to vrelo odporúčam. Čakanie sa vyplatilo.