cd_2017_015 - HELLMAGAZINE

Hľadaj
Prejsť na obsah

Hlavná ponuka:

RECENZIE
ULVER - The Assassination of Julius Caesar

Šesť rokov trvalo ULVER kým vydali klasický štúdiový album. Za toto obdobie kapela síce vypustila hneď niekoľko nosičov, no išlo buď o kompilácie, rôzne experimenty a v jednom prípade o kolaboráciu so SUNN O))). Aj keď sa jednalo o zaujímavé diela, väčšina z nich bola ochudobnená o Garmov spev (s výnimkou "Childhood's End"). Pred vydaním tohto nosiča visela preto vo vzduchu otázka akým smerom sa uberie ich hudba, pretože stagnácia je u nich viac ako nepravdepodobná. Nový materiál výrazne odbočil smerom k umeleckému synthpopu nie veľmi vzdialenému posledným radovým nahrávkam DEPECHE MODE. Toto smerovanie je však len tenká červená línia, ktorá sa tiahne celým albumom. Z nej vyvierajú jednak odkazy na staršiu tvorbu kapely („So Falls the world“), dozvuky experimentálneho obdobia ("Rolling Stone", "Coming Home") a niekoľko vkusných popových hitov ("1969", "Nemoralia"). Ako celok pôsobí nahrávka veľmi kompaktne a je dôkazom nesmierneho talentu týchto výrazných osobností. Na druhej strane sa nejedná v žiadnom prípade o ľahko stráviteľnú muziku, akoby sa na prvý pohľad mohlo zdať. Najmä spomínané dozvuky experimentov sú náročnejšie na pochopenie, no zároveň sú osviežujúcim  korením ich hudby. Garmov vokál je esencia, ktorá opantá vaše mozgové receptory a je skvelé, že je opäť plnohodnotnou súčasťou ich hudby. Treba povedať že ULVER sa opäť predviedli v skvelej forme a mne ich nová poloha sedí. Teda presnejšie až na jednu skladbu, ktorá mi na tomto albume prekáža. Konkrétne je to "Transverberation", ktorej pozitívny náboj (mám na mysli hudbu nie text) ma niečím irituje. No ULVER si vo svojej tvorbe nikdy nekládli mantinely a je prirodzené, že sa mi nemôže páčiť všetko do čoho sa pustia. No ako celok je "The Assassination of Julius Caesar" rozhodne pozoruhodná nahrávka, ktorá posunula ich tvorbu do úplne nových teritórií. Určite neprekonala ikonické diela ako "Perdition City" či "Blood Inside", ale rozhodne sa nie je za čo hanbiť.

Texty piesní odkazujú na rôzne historické udalosti ako úmrtie princeznej Diany, založenie veľkého požiaru v Ríme Nerom či transverberáciu Svätej Terezy z Avily. Niektoré z nich sú pripomenuté len nepriamo cez dátumy či adresy ako smrť Jána Pavla II, vyčíňanie Charlsa Mansona či dom Antona Shandora La Veya. Sú navzájom rôzne poprepletané a ich zjednocujúcim motom je refrén mojej najobľúbenejšej skladby „So Falls the World“ - „Tragedies repeat themselves in perfect circle“. Je však očividné, že texty obsahujú aj osobnejšie spovede zasadené do tohto historického panoptika.
 
Novinka ULVER bude bez debaty jedna z najzásadnejších nahrávok v tomto roku. Otvorte sa preto tejto kvalitnej hudbe a možno objavíte nečakané.
 
Pridal: Martin Mayer
Pridané: 01.05.2017
Hodnotenie: 10/10
 
© 2017 HELLMAGAZINE
Návrat na obsah | Návrat do hlavnej ponuky