Recenzia 08.02.2022 Nanga Parbat - HELLMAGAZINE

Samuel Sámel • 9/10

NANGA PARBAT - Downfall and Torment

Ďalší kúsok z Talianska, tentokrát NANGA PARBAT so svojím debutom Downfall and Torment. Začíname pozvoľna, klávesovým introm, ktoré navodí skôr nostalgickú atmosféru a mierne zneistí. Povedal by som, že tu bola zvolená mierne šoková terapia, nakoľko hneď prvá „Through the Lake of Damnation“ poodhalí, čo v skutočnosti ideme počúvať. Plnohodnotný death metal previazaný čistými vokálmi, progresívnymi gitarami a melanchóliou pohlcuje, prekvapuje zmenami rytmu a pohráva sa s poslucháčom, ktorý sa cíti ako na húsenkovej dráhe, raz pomaly stúpa, potom sa v krikom valí dolu a zachvacuje do des.

Progresívny metal možno nie je moja bežná šálka kávy a death metal sa v mojich playlistoch objavuje skôr náhodne, ale komplexnosť albumu je uchvacujúca. „Blood, Death and Silence“ potvrdzuje prvý dojem a jazda sa mierne spomaľuje s „Tidal Bright“, ktorá prináša vo svojom úvode mierne orientálny nádych. Emočný kolotoč pokračuje naprieč celým albumom. Optimálny stav na vypočutie albumu je v kľude, kde človek má priestor spracovať všetky podnety, ktoré sa mu jeho prostredníctvom dostávajú. Skladby nedosahujú menej ako 5 minút, titulná skladba však vybočuje zo všetkých nastavených hraníc. Okrem toho, že má takmer 13 minút, dostaneme sa k nej až na konci celého albumu. „Downfall and Torment“ však perfektne vystihuje celý album – je vyvážená, prináša prekvapenia v zmenách emócií, úžasný zvuk a kvalitné spracovanie orchestrálneho „podmazu“. Po tejto perličke na záver prichádza už len outro „Breath of the Northern Winds“, ktoré je inštrumentálnou bodkou za celým albumom.

Aj napriek tomu (možno práve preto), že som od albumu nemal žiadne očakávania, veľmi príjemne prekvapil svojou profesionálnosťou, spracovaním a komplexným dojmom, ktorý začína pri pôsobivom obale albumu, graduje naprieč celým albumom, zažíva svoje vzlety a pády a uzatvára emóciu dohrávkou na záver. Skvele vyvážený, vyzretý a komplexný album. Potrebujete síce byť mentálne nastavení na niečo komplikovanejšie, ale pri tejto konštelácií je to skvelý hudobný zážitok.