Recenzia 29.11.2021 Lordi - HELLMAGAZINE

Michal Roháč • 10/10

LORDI – Lordiversity

Už predošlý album bola taká „výberovka“ niekoľko desaťročí rockovej scény spracovaných kreativitou a vynaliezavosťou akú majú len Lordi. Aj keď si myslím že Mr. Lordi už dávnejšie uvažoval nad touto kronikou hudby, tak asi je jeden z mála ktorému pandemický stav vyhovoval, pretože koncerty sa nekonali a tak mal dostatok času na takzvanú encyklopédiu hudby po svojom. Takže poďme sa pozrieť albumy:

Prvý album Skelectric Dinosaur je v štýle 60- tych rokov. Hudobne ponúka atmosféru klasického jednoduchého rocku s charakteristickým zvukom a minutážou skladieb nepresahujúcou štyri minúty. Taký jednoduchý rock miestami s príchuťou psychadelického vplyvu, ale to bolo pre danú dobu nič neobyčajné. Celkom príjemný kúsok aj keď príliš hudbu z tohto obdobia neradím medzi moje obľúbené štýly.

Druhý album SuperFlyTrap je snáď najzábavnejší z celej kolekcie a dokonale vystihuje atmosféru filmu Horúčka sobotňajšej noci. Trblietky, zvonové nohavice, diskogule a svietiace-blikajúce podlahy. Ku tomu typický parketový levy čo sa predvádzajú v divokých tanečných kreáciách na skladby Boney M, Bee Gees či Abba. Tak tento disko pop rock s funky basovou linkou a ženské sprievodné jačavé vokály dokonale vystihli 70- te roky. Celý album pôsobí až gýčovo, ale neskutočne baví.

Tretí album The MasterBeast From The Moon sa tvári temnejšie a progresívnejšie. Od predošlého disko albumu ukazuje na tú dobu tvrdšie a temnejšie kapely Ako Led Zeppelin, Black Sabbath, Jethro Tull a teatrálnosť v štýle Alice Cooper. Album je temnejší a pomalší a na prvé vypočutie hneď nelezie do ucha. Jeho počúvanie si vyžaduje trochu viac času. Ale kto má rád tie temnejšie a progresívnejšie kapely 70-tych rokov tak si príde na svoje.

Štvrtý album Abusement Park je opäť ďalšia hudobná dekáda a svojou náladou zase iný od predošlého. Americký hardrock a heavy metal kedy mu vládli kapely Twisted Sister, W.A.S.P., Judas Priest či Ratt. Album my mohol štýlovo nadväzovať na ich vlastné albumy Monstericam Dream a Get Heavy a tu je vidno kde je ich hudobná inšpirácia. Album uzatvára vianočná skladba, ktorú som zo začiatku považoval za taký infantilný kúsok, ale veď vianočné skladby už urobilo mnoho rockových a metalových kapiel, ale pred nedávnom zverejnený videoklip a text skladby ju posunuli na úplne inú úroveň a momentálne Lordi vedú v kategórii viemočné skladby.

Piaty album Humanimals sa tiež drží v 80-tych rokoch, ale v ich  uhladenej experimentálnej syntetizátorovej podobe. Uhladené, pompézne skladby v štýle Van Hallen, Kiss, Def Leppard, Whitesnake či Hanoi Rocks. Silné refrény, harmonizované vokály, dvojité sóla. Hudba ktorá hýbala masami a kapely ktoré hrávali na obrovských štadiónoch. Trochu prehnané, naleštené, ale to ku štýlu druhej polovice 80-tych rokov patrilo.

Šiesty album Abracadaver je najtvrdší z kolekcie v štýle thrash metalových spolkov zo začiatku 90 –tych rokov. Kapely Medadeth, Metallica, Pantera Slayer ktoré síce trochu vymäkli a niektoré skomerčneli a keďže tento štýl kvôli tomuto progresu bol aj pre väčší okruh fanúšikov. Kvílivé sóla, agresivita a hlavne skvelé skladby zabavia aj fanúšika tohto žánru.

Siedmy album Spooky Sextravaganza Spectacular uzatvára encyklopédiu a vošiel na územie industriálneho metalu. Tento štýl tiež ide trochu mimo mňa a aby som mal prehľad tak ma trochu posunul a kvôli nemu som si okrem Rammstein a im podobným kapelám dohľadal ďalšie. Pri počúvaní tohto albumu a ďalšími albumami industriálnych kapiel mi príde najbližšie ku kapelám White Zombie, Ministry, Gwar či Nine Inch Nails. A mám aj taký pocit, že práve tieto kapely boli základ pre tento album.

Čo na záver dodať? Snáď iba to, že Lordi sa týmto vydaním zapísali nielen do pamäti fanúšikov, ale aj do rekordov. Sedem albumov naraz ešte žiadna kapela nevydala a pritom ani jeden nenudí. Nie každému sadnú hudobné štýly, ale každý musí uznať, že Lordi na jednej strane okopírovali to čo tu už dávno je, no na druhej strane tomu dali svojský rukopis a práve kvôli nemu je táto kolekcia albumov jedinečná.