Recenzia 07.11.2020 Tarja - HELLMAGAZINE

Dominika Šimová • 10/10

TARJA - Christmas Together: Live at Olomouc and Hradec Králové 2019

Kto sa minulý rok ešte stihol kultúrne vyžiť, tento rok zrejme zvláda o čosi lepšie. Kto nie, umelci nám stále ponúkajú dostatok možností, ako si živé podujatia priblížiť. Tarja Turunen pomerne nečakane vydala záznam klasických alebo ak chcete vianočných koncertov, ktoré sa uskutočnili minulý rok v Olomouci a Hradci Králové.

Tarja, známa predovšetkým rockovému a metalovému publiku, nie je v žiadnom prípade nováčik ani vo svete klasickej hudby. Nesmieme zabúdať, že ju vychoval práve tento svet. Možno aj preto je jej hudba a tvorba predsa len o niečo odlišná od ostatných „female-fronted“ kapiel. Nie len jej nepochybným talentom, ale aj hudobným zázemím, keďže ju, ak si to tak môžem dovoliť povedať (a nemyslím to vôbec v zlom), nevychovala ulica či youtube alebo miestny klub. Predsa len si neviem celkom dobre predstaviť, že na mnoho iných speváčok z jej žánru príde aj priaznivec opery či klasiky. Jej vianočné koncerty sa už stali tradíciou a nebyť situácie v tomto roku, Tarja by nám opäť spestrila tento predvianočný čas. Keď nemôžeme my za Tarjou, príde ona k nám a to rovno do obývačiek s novým živým albumom Christmas Together: Live at Olomouc and Hradec Králové 2019.

Album je vyskladaný z Tarjiných klasických štúdioviek, Henkäys Ikuisuudesta, Ave Maria En Plein Air a from Spirits and Ghosts, obohatený o tradičné fínske a medzinárodné vianočné klasiky. Vlastnou tvorbou Tarja tento krát prispela skladbou Together zo zimného albumu from Spirits and Ghosts a vlastnou verziou skladby Ave Maria, ktorú nájdete na čisto klasickej nahrávke Ave Maria En Plein Air.

Jedinečný zvuk a atmosféru vytvorili aj muzikanti, s ktorými Tarja spolupracuje už roky. Fínsky čelista Max Lilja, ktorého nástroj robí koncert priam trojrozmerný, argentínsky gitarista Julian Barrett, ktorý priniesol do vianočnej hudby elektrickú gitaru a jeho krajan klavirista Guillermo de Medio. Práve oni prispeli k až neobvykle pútavým verziám vianočných skladieb.

Ak by ste náhodou nevedeli, Tarja má na Slovensku aj svoj oficiálny fanklub, Winter Storm Slovakia, a my sme sa spýtali jeho členov, čo si o novom albume myslia. Traja z nich nám svoje hodnotenia poslali, a preto si ich úprimné vyjadrenia teraz môžete prečítať.

Martin Pribula:
Vianočná atmosféra a jedinečný hlas. To je vždy skvelá kombinácia! Všetky skladby znejú vynikajúco, klasicky a komorne, no najviac ma potešila Ave Maria (Giulio Caccini).

Sandra Hupková:
CHRISTMAS TOGETHER  je live album, na ktorý sme tajne čakali. Síce vychádza iba v audio verzii, ale o to intenzívnejší a hlbší zážitok prinášajú tóny dôverne známeho, silného a nenapodobiteľného hlasu, ktorým Tarja neustále prekvapuje a vzbudzuje v nás mnohé pocity. Tie sa ešte jasnejšie vykryštalizujú v kombinácii s unikátnym aranžmánom skladieb, ktoré „typickú“ vianočnú náladu až tak nepripomínajú. A istotne aj preto ich máme radi :) Minulý rok som mala tú česť sa zúčastniť tohto koncertu v Tampere a preto informácia, že bol v Česku nahrávaný ma nesmierne potešila. A s blížiacim sa 6. novembrom sa radosť vo mne samozrejme stupňovala. Otváracia skladba Pie Jesu okamžite navodí atmosféru celého koncertu a pôsobí upokojujúco. Prechod do  fínskej Sydämeeni Joulun Teen ma na moment unesie niekde do medzihviezdneho priestoru (ak ste videli film Interstellar, rozumiete o čom hovorím :) ). Prvé fínske slová mi okamžite spôsobia zimomriavky po celom tele, Tarja prináša fínsku „podivnú“ atmosféru, ktorú veľmi vnímam v skladbe Tonttu. Striedaním známejších What Child is This a O Come, O Come Emmanuel, ktorá je v jej interpretácii dychberúca, cítiť, že  fínske skladby sú iné a niečím tajomným človeka upútajú. No a Varpunen Jouluaamuna je klenot, miluje ju Tarja a zamiluje si ju každý, kto si ju čo i len raz vypočuje. Max Lilja ju upravil do dramatickej verzie, ktorá vyzdvihuje krásu skladby. A pre mňa je aj splneným prianím, že ju môžeme počuť v kvalitnej verzii. Prenádherná You Would Have Love This spolu s Little Drummer Boy uzatvárajú prvú polovicu tejto jedinečnej udalosti. Ave Maria skladby navodia kostolnejšiu atmosféru aj vďaka organovým tónom. Tarja ukazuje veľkosť, silu a rozsah svojho hlasu, čo úžasne prezentuje aj vo svojej autorskej Ave Marii. Amazing Grace opäť mení náladu, kedy sa do popredia dostávajú tóny elektrickej gitary. Nasleduje Together, čo je sama o sebe veľmi emočne nabitá skladba textom, hudbou, spevom. V tejto interpretácii sa to ešte umocňuje a Tarja sa dostáva veľmi blízko k osobe, ktorá ju počúva. Zvláštne prepája Sviatok všetkých svätých s Vianocami a zároveň sa s týmito obdobiami vôbec nemusí spájať. Have Yourself a Merry Little Christmas a The Christmas Song už navodzujú známu vianočnú atmosféru a kto ich má rád, tak sa istotne začína tešiť :) No a nesmú chýbať skladby Walking in the Air a Silent Night, ktoré jednoducho na každý Tarjin vianočný koncert patria.

Lukáš Klinovský:
Na tento koncert som sa tešil veľmi. Ako veľký fanúšik som čakal, kým bude polnoc, aby som si ho mohol vypočuť hneď. Tarja ma vždy vie prekvapiť. Už od prvej skladby som sa preniesol do vianočného obdobia. Úsmev sa mi vyčaril na tvári a ponoril som sa do úžasnej atmosféry. Samozrejme som spomínal, pretože minulý rok som sa zúčastnil vianočného koncertu. Vianoce pre mňa znamenajú veľmi veľa. A Tarja k ním patrí. Tie skladby sú úžasne. Prekvapuje ma, že vždy do nich prinesie niečo iné. Nové aranžmá. Som v úžase. Osobne je moja obľúbená vianočná fínska skladba Varpunen Jouluaamuna. Vždy keď ju počúvam mám zimomriavky. Tento album má všetko, čo človek potrebuje k Vianociam. Ave Maria... Tarja raz povedala, že jej hlas znie najlepšie keď spieva Ave Mariu. A mala naozaj pravdu. V roku 2015 vydala Ave Maria album a som veľmi šťastný, že na tomto vianočnom albume máme tu česť si niektoré z nich vypočuť. Samozrejme aj Ave Mariu, ktorú Tarja zložila. Walking in the Air.. klasika. K Vianociam táto skladba patrí. Nebudem menovať každú skladbu, pretože to by bolo naozaj na dlhé písanie. Ale kto si tento album vypočuje, pochopí to, o čom sa snažím napísať. Každému jednému človeku, ktorý miluje Vianoce a vianočné skladby a má chuť sa preniesť do úžasnej atmosféry tento album odporúčam. Nebudete sklamaní. Už teraz sa veľmi teším na ďalší vianočný koncert.

Album Christmas Together: Live at Olomouc and Hradec Králové 2019 vychádza ako súčasť reedície albumu from Spirits and Ghosts na 2CD, no tiež ako 2LP aj samozrejme chýbať nemôže ani digitálna verzia dostupná na všetkých známych digitálnych platformách.

Tracklist

Christmas Together: Live at Olomouc and Hradec Králové 2019

Pie Jesu (Instrumental - len digitálna verzia)