Recenzia 13.10.2020 Enslaved - HELLMAGAZINE

Henry • 9,5/10

ENSLAVED - Utgard

Legendárni nórski majstri progresívneho black metalu Enslaved dokazujú, že si stále nestoja zle asi v poradí  s pätnástym albumom Utgard.

Veľkolepé spevy na Fires In The Dark, ktoré otvárajú Utgard, jasne znamenajú začiatok všetko obsahujúcej cesty. V tejto fáze ich kariéry, by ste od Nórov nič neočakávali, pretože s každým novým kúskom pokračujú v očarovaní a intrigách. A hoci progresívny black metal určite má chvíľu, či už prostredníctvom víriacich psychedelických pasáží alebo jazzovej teatrálnosti, sú Enslaved starí harcovníci svojho remesla a so svojou schopnosťou obsiahnuť vír zvukov pri zachovaní skladby, sú vyslovene pánmi.

Utgard má dobre ucelený koncept, zhromažďuje progresívne body a pre inšpiráciu tiež využíva rozsiahly pôvod začiatkov Enslaved. Na Utgarde Enslaved prevedie poslucháča desivou krajinou severskej mytológie, kde bohovia nemajú kontrolu a vládne chaos. Vydať sa na túto expedíciu je metaforou putovania vlastným nevedomím a čelenia tme, aby ste tu našli znovuzrodenie. Táto myšlienka postupuje albumom, kde sa nálada mení od zlovestnej k povznášajúcej. Enslaved prijíma množstvo zvukov po celý čas - stredobodom albumu Utgard je priestor v štýle sedemdesiatych rokov, ktorý sa stretáva so severskou poéziou, syntetizátory použité na Urjotun by mohli zaplniť každý tanečný parket, zatiaľ čo trblietavé melódie skladby Distant Seasons sú jednoducho nádherné. Počas celého albumu, od slávnych prírastkov Homeboundu až po zvlnené Storms Of Utgard, sa Enslaved bez námahy presúva z arény hodných, rock'n'rollových riffov do kaleidoskopických, progresívnych parochní. Do toho všetkého však vystupuje black metalové jadro, a všetko zostalo skvele efektívne.

Enslaved sa blíži k tridsiatemu výročiu, stávajú sa stále pôsobivejšími a vytvorili tak ďalšie majstrovské dielo.