Recenzia 12.07.2020 Gteat Master - HELLMAGAZINE

Samuel Sámel • 7,5/10

GREAT MASTER - Skull and Bones - Tales From Over The Seas

Pri slovnom spojení „pirátsky metal“ väčšinu napadne len škótsky Alestorm. Pravdou ale je, že divoké moria nebrázdi len jedna posádka. Skvelým príkladom je GREAT MASTER, ktorý na sklonku minulého roka uviedol album Skull and Bones s podtitulom Tales From Over the Seas. Na rozdiel od škótskej partičky, tu ide o čistokrvný power metal, ktorý je však výrazne pompéznejší, dalo by sa povedať klasickejší a v tomto konkrétnom prípade aj koncepčný. Album totiž pojednáva o príbehoch, ktoré sú základom novely Ostrov pokladov od Roberta Louisa Stevensa, ktorá bola zároveň podkladom pre seriál Black Sails.

Po hudobnej stránke ma napadá len jedno – pri albume sa cítim, ako keby sa na plavbe po Karibiku stretlo pôvodné Rhapsody a Helloween a po notnej dávke miestneho rumu sa rozhodli, že byť pirátom nie je až tak zlé. Má to chytľavé riffy, ktoré sa možno opakujú občas často, na druhej strane – pirátsky život bol pomerne jednotvárny – lúpeže, zrady, búrky, pot a krv. Občas sa človek odtrhol z reťaze, keď zavítal v prístave do nevestinca – na albume sa občas odrhne inak monotónnejšia gitara a vykúzli príjemné sólo, ktoré je osviežením, ktoré skladby potrebovali. Nie je toho veľa, čo by sa kapele samotnej dalo vytknúť, snáď len zbory, ktoré znejú akoby potrebovala posádka výrazne posilniť. Alebo nakopať človeka za mixpultom :)

Čo sa týka skladieb samotných, ide o vyrovnaný album, ktorému možno vytknúť jedine frázovanie a všeobecnú komplikovanosť textov, čo je ale pri väčšine koncepčných albumov bežné. Po úvodnom intre, ktoré navodzuje atmosféru nasleduje štvorica rýchlejších skladieb. V tesnom závese za nimi hymnická „A Hanged Man“, ktorá svojou miernou ponurosťou a tempom veľmi dobre vystihuje to, čo naznačuje názov samotný. Pre mňa je jeden z vrcholov albumu „Long John Silver“ s úžasne pompéznym a chytľavým refrénom a najväčšou variabilnosťou skladby. Druhý vrchol albumu je jeho koniec – hymnická titulná skladba „Skull and Bones“. Tu človek najviac precíti samotnú „pirátsku podstatu kapely“ a vypláva za ďalšími dobrodružstvami smerom k zapadajúcemu slnku.