Recenzia 27.02.2019 Rotting Christ - HELLMAGAZINE

27.02.2019 • Henry • 8/10

ROTTING CHRIST - The Heretics

Sakis Tolis sa rozhodol namiešať novinku The Heretics trochu iným spôsob, než obyčajne. Síce k tomu použil aj osvedčený podklad  v podobe zaujímavých kompozícií, na aké sme u Rotting Christ zvyknutí, ale to hlavné sa skrýva v obsahu. Libreto je totiž poskladané z tvorby voľnomyšlienkarských autorov minulých storočí a to je presne to čo vás na novinke nadchne.

Triumfálny návrat Rotting Christ prichádza s úvodnou piesňou In the Nameof God. Bratia Tolisovci jednoducho vedia ako na to. Rytmické melódie,  sprevádzané gregoriánskymi chorálmi. Themisova artiléria bicích za podpory gitár, pumpuje energiu do piesní, kde vyniká Sakisov hlas, či už v podobe growlingu alebo prednesu autorov ako je Dostojevký, Nietzsche alebo Mark Twain. Typický zvuk Rotting Christ, sa prelína sfolkovými prvkami a hlas IrinyZybiny (GRAI) v skladbe Vetry Zlye, čiastočne zjemňuje Sakisov growling. Jeho konečný prednes Johna Muira, je síce chladný, alefunguje tak presvedčivo, že nejeden odporca hovoreného slova v metalovej hudbe uzná jeho kvalitu. Úvodné slovo Heaven and Hell and Fire, je pre zmenu Satanovým pozorovaním (Stratený raj Johna Miltna), ako myšlienka dokáže vytvoriť nebeské peklo, resp. pekelné nebo. Inak je to skladba v tak melodickom víre, vďaka čomu sú stále Rotting Christ jedným z rešpektovaných priekopníkov blackmetalového zvuku na Balkáne. Hallowed Be Thy Name, je najpomalšia skladba The Heretics, a kto by čakal cover od Iron Maiden, ten sa hlboko mýli. Pojednáva sa tu o Prometeovom kacírstve za to, že priniesol ľuďom oheň. DiesIrae spievaný Sakiho barytónom, dáva iný rozmer tomuto klasickému latinskému eposu. Na druhú stranu tu máme I believe spievaný v Gréčtine na základe spisov krétskeho spisovateľa Nikosa Kazantzakisa (Posledné pokušenie Krista). Fire, God, and Fear otvára Voltairove varovanie o páchaných zverstvách. Cesta zbožného muža, ktorého ale boh ignoruje, je tu opísaná v librete so skvelým sprievodom gitarového sóla.VoiceoftheUniverse je zaujímé vysvetlenie Zoroastrismu, ktoré sa odhodlal Sakipredniest hneď trojjazyčne a prelínajú sa nám tu Latina, Angličtina a Arabština. Rotting Christ opísali tému novodobého kacírstva asi najlepšie v songu The New Messiah, pojednávajúcom o všetkých, ktorí ovládajú legislatívu, oháňajú sa pri tom svätým písmom a navršujú pritom iba svoje zisky. The Raven je samozrejme báseň od Edgara Allana Poea, ktorá je vďačnou témou v metalových vodách (Eluveitie, Tristania...). Tu sa však stretávane so skutočnou poctou tejto básne. Tam kde by ste čakali nástup gregoriánskych refrénov, prichádza Kýrios Tolis a jeho hrozivý prednes zlovestného veršu amerického romantika. Typický zvuk Rotting Christ sprevádza túto báseň, kde Tolis uplaňuje svoj rečnícky kumšt.

Ako som spomenul, novinka The Heretics je poctou všetkých novodobých „kacírov“, ktorí prinášali vo svojej dobe obete, aby otvorili masám oči. Tvorivými hudobnými nápadmi neoplýva, ale v kombinácii s heretickými textami, je skvelý album.