Recenzia 03.06.2018 Ihsahn - HELLMAGAZINE

03.06.2018 • Henry • 8,5/10
IHSAHN - Ámr

Starý harcovník Ihsahn v poslednej dekáde oplýva priam neuveriteľnou tvorivosťou.Hlavne tou sólovou, keď už fanúšikovia Emperor márne čakajú, či by mohol svetlo sveta uzrieť nový album tejto black metalovej legendy.

No ale späť k sólovej tvorbe Ihsahna a konkrétne k novinke Ámr, ktorá vychádza dva roky po úspešnom albume Arktis. Keď som počul Ámr prvý krát, neubránil som sa pocitu, že novinka nedosiahne kvalít svojho predchodcu. Samozrejme nie je vhodné dať hneď na prvý dojem a obzvlášť nie, pokiaľ sa jedná o tak náročnú kompozičné myšlienky aké obsahuje tvorba tohto nórskeho multiinštrumentalistu.

Jedna vec, ktorú si môžete všimnúť hneď na začiatku, že na Ámrje menej hudobníkov ako na Arktis. Zatiaľ čo Arktis mal ďalšie vokály, saxofóny a klávesy, novinka má len gitary od Fredrika Åkessona z Opeth, a inak je tu iba Ihsahn a Tobias Ørnes Andersen na bicích. Tým dochádza k zmene zvukovej palety, pričom všetku dynamiku ovplyvňuje jedna osoba. Od úvodu sakladie väčší dôraz na elektronické zvuky, pričom syntetizátory sú aj prvou vecou, ​​ktorú počujeme. Lend Me The Eyesof Millenia pripomína black metal, hlavne v speváckych výkonoch a štruktúre, ale syntetická línia je k nám bližšie. Podobné zvukové prvky sa nachádzajú všade okolo, niektoré sú dobré (In Rites of Passage), niektoré nie až tak (kľúčová pasáž okolo jednej a pol minúty na Arcana Imperii).Okrem elektronických alebo orchestrálnych prvkov, majú gitary úplne nový zvuk, pretože sa objavujú osemstrunové v chytľavých riffoch Arcana Imperii alebo One Less Enemy. Okrem toho, v niektorých úvodných a záverečných sekciách je cítiť veľké množstvo black metalu. A ako bolo spomenuté, Ihsahnov hlas je jediný, ktorý počujeme na tomto albume, takže veľa skladieb je postavené na súhre medzi jeho krutými výkrikmi a čistými vokálmi. Tiečistésú mimoriadne dobre vyvinuté, najmä na Sámr alebo Wake, napriek tomu, že nie sú až tak používané. Ihsahn dokonca smeruje na Twin Black Angels,k pop rocku, čo je ďalší dôvod, prečo by toto album mohlo polarizovať jeho fanúšikov.

Ihsahn stále skúma nové zvuky, ktoré môžu alebo nemusia sedieť jeho priaznivcom. Tak si buď nechajte zájsť chuť na niečo nové alebo sa do toho zahryznite.