Recenzia 13.04.2018 Darchaic - HELLMAGAZINE

13.04.2018 • Petra Šrámková • 6/10
DARCHAIC – Materia
Label: Slovak Metal Army

Jubilejný dvadsiaty album pod krídlami slovenského vydavateľa Slovak Metal Army nesie meno „Materia“ a na svedomí ho majú hudobníci z Galanty, ktorí si hovoria DARCHAIC.O existencií tejto kapely viem už nejaký čas, možno zopár rokov, ale až do dnešného dňa som príliš nepátrala po ich minulosti. No a predstavte si to, páni sú na scéne už zo desať rokov a tohtoročný počin „Materia“ je vlastne už ich štvrtou doskou v poradí. Keďže starší materiál nepoznám, nebude možné porovnávanie, takže sa sústredím len na čerstvú novinku.

Album obsahuje osem skladieb, celková minutáž sa pohybuje okolo 35 minút, čo je v dnešnej dobe postačujúci priemer a texty sú písané v slovenčine. Prvé, čo si človek všimne sú groovy gitarové melódie, thrashovo až HC ladené postupy s jemnými výletmi do death metalu. Je to naozaj zmes kadečoho. Hudba je celkovo dynamická, hneď zo začiatku sa na vás vyvalí ako tlaková vlna a tlačí vám do hrude až do konca. Už keď opomenieme texty, muzika je teda riadne nasratá, úderná a priamočiara. Prispieva k tomu aj poriadne nasrdený corový vokál, ktorý spevák v niektorých okamihoch tlačí až na pokraj svojich síl.  Občas sa kde tu blysne melodická vyhrávka ala Göteborg („Glorifikovaný Azrael“). Ale akotak počúvam stále ďalej, vistých okamihoch mi pripomínajú stajňových kolegov, dokoncataktiež pochádzajúcich z Galanty, DOGMA Inc. Asi kvôli tomu ich groovy soundu, neviem. Keď o tom ale premýšľam, oproti kolegom z Galanty, DARCHAIC nie sú kompozične až tak vysoko. Mám pocit, že proste chceli vykričať do sveta, všetko čo ich trápi čo najskôr, niekedy až bez hlbšieho rozmýšľania. Nechcem povedať, že by ich nahrávka bola zlá, to nie. Sú tam slabšie aj silnejšie momenty, ale v globále to nedáva taký komplexný celok akoby asi malo. Myslím, že jedným z kameňov úrazu budú práve slovenské texty. Ešte sami teda nestalo, že by som mala problém s textami v rodnom jazyku, ale tu mi niekedy priam vadia a nedávajú zmysel. Ja nie som žiadny literatúry znalý človek, ale niektoré slová akoby boli do textu vsadené nasilu len aby vznikol rým. To môže mať spojitosť aj s celkovým frázovaním, ktoré občas nepasuje do muziky. Hudobne to ale nie je žiadna tragédia, práve naopak. Páni by mali do budúcna zapracovať na textoch a frázovaní. S tak výraznou a dynamickou hudbou by mohol byť odkaz v textoch ešte viac znásobený. Teraz však aj napriek použitej slovenčine žiadny odkaz z textov nevidím. Dokonca sa mi občas zdá, že sú to nasilu poprepájané slovné spojenia. No a nakoniec musím mať malú námietku voči grafike obalu. Nejde síce o žiadnu nevkusnú katastrofu, ale bez urážky sa mi obal javí taký, že „len aby bol“.  Samozrejme často ide o financie,ktoré je kapela schopná a ochotná vraziť do dosky, takže verím, že nie vždy si kapela môže vyberať. To je samozrejme môj subjektívny pohľad.

Album „Materia“ je podľa mňa nahratý výborne čo sa týka zvuku, ale aj výkonov a istým spôsobom má svoju atmosféru. Hlavne si viem predstaviť, akú silu, drajv a dynamiku musí mať naživo. Má proste svoje plusy aj mínusy a toto ani zďaleka nie je všetko, o čom by sa dalo v spojitosti s albumom „Materia“ diskutovať. Chcela by som tie skladby počuť naživo!