reportaz_2016-10-17_Pain - HELLMAGAZINE

Hľadaj
Prejsť na obsah

Hlavná ponuka:

REPORTÁŽE
PAIN, THE VISION BLEAK, DYNAZTY ,BILLION DOLLAR BABIES
 17.10.2016, Szene klub, Viedeň
 
 
Približne mesiac po vydaní posledného albumu „Coming Home“ vyrazil Peter Tägtgren s kapelou PAIN na európske turné. A keďže Slovensko tradične chýba na trase tejto šnúry, vydal som sa na ich koncert do Viedne.  Výber predskokanov býva u PAIN značne nevyspytateľný a toto turné nie je výnimkou.

Zobrať na šnúru dve neznáme švédske kapely je v princípe vec pochopiteľná a dokonca aj chvályhodná. Problém je však v tom, že ich vystúpenia boli nudné a neoriginálne. BILLION DOLLAR BABIES produkujú heavy metal s prvkami elektroniky a kopírujú koho sa dá. Aj keď sa snažia znieť moderne, proste to nefunguje. Ich vystúpeniu chýbali nápady a iskra. To som však netušil, že to najhoršie nás ešte len čaká. Mix heavy metalu a glam rocku v podaní DYNAZTY som v tento večer už nezvládol. Čím som starší, tým som viac alergický na tento druh hudby. Po tom ako som urobil pár záberov kapely, vybral som sa radšej na vzduch. Zjavne som nebol sám, pretože priestory baru a nádvoria boli plné debatujúcich fanúšikov.

Treťou kapelou na tomto turné sú nemeckí gotici THE VISION BLEAK. Ich tvorbu sledujem nejaký ten rok, no naživo som ich doposiaľ nevidel. Jednoduchý gothic metal s typicky nízko položeným vokálom síce nie je nijak originálny, no má svoje čaro. V ich hudbe je ťažiskovým prvkom atmosféra a tú si udržali počas celého setu. Ich vystúpenie bolo suverénne, malo výborný zvuk a zapôsobilo na mňa. Chalani vedia v tej správnej chvíli pritlačiť na pílu ako aj voľne nechať plynúť svoju hudbu priestorom. Skladby sú jednoduché a priamočiare, no práve v tom je ich sila. Tento rok im vyšla novinka s názvom „The Unknown“, ktorá sa im mimoriadne vydarila. Jej 2CD verzia obsahuje aj kompiláciu mapujúcu tvorbu tohto dua a z oboch diskov vychádzal skoro celý setlist . Za úplne najvydarenejšie piesne ich setu považujem úvodnú  „From Wolf To Peacock“ a doomovú hymnu „Into the Unknown“. Prečo sa vystúpenia nezúčastnil basgitarista Fursy Teyssier (ex-ALCEST, LES DISCRETS) sa mi nepodarilo zistiť. Aj keď v neúplnej zostave THE VISION BLEAK predviedli presne to, čo som od nich očakával.

Po trojročnej pauze počas ktorej sa Peter Tägtgren venoval hlavne projektu LINDEMANN  opäť priviedol k životu PAIN. Aktuálny album „Coming Home“ ma síce výraznejšie neoslovil, no aj tak som tomuto koncertu neodolal. A spravil som rozhodne dobre. Svoj set odštartovali hitovkou „Designed to Piss You Off„ a od prvých minút si získali viedenské publikum. Setlist vystúpenia bol mixom nových piesní a starých rokmi overených hitov. Na úvod si ale posvieťme na zostavu kapely. Líder skupiny  Tägtgren už tradične odetý v zvieracej kazajke a basgitarista André Skaug (CLAWFINGER) boli jediný dvaja členovia súboru, ktorých si pamätám z predošlých koncertov. Už pred začiatkom turné avizoval bubeník David Wallin, že z rodinných dôvodov sa tohto turné nezúčastní. To však ešte nik netušil že za bicie si sadne Sebastian Mogren Tägtgren, inak Petrov syn. Druhú gitaru mal na starosti neznámy Greger Andersson. Myslím že nová zostava sa rýchlo zohrala a vystúpenie  zvládla bez väčších problémov. Celý koncert mal solídny zvuk a účasť fanúšikov bola na Viedeň viac ako dobrá. Zrejme nebolo úplne vypredané, no nechýbalo k tomu veľa. Musím skonštatovať, že na tom majú svoju zásluhu aj slovenskí návštevníci, ktorých som zaregistroval celkom slušný počet. Hudba PAIN je založená na obrovskom Tägtgrenovom talente skladať silné a nebojím sa povedať hitové skladby.  Keď sa pozrieme na setlist, v podstate tam nenájdeme slabšie miesto. Veľmi príjemným spestrením koncertu boli nové skladby v ktorých Andersson hral na akustickej gitare. Či už to bola titulná „Coming Home“, „A wannabe“ alebo „Starseed“  všetky sú jasným dôkazom, že Peter v tomto projekte experimentuje a nebojí sa ani popových vplyvov. Nehovoriac o orchestrálnych aranžmán, ktorých nájdeme na novinke neúrekom. Tieto skladby ma nakoniec donútili vypočuť si celý album po koncerte znova a trochu som zmenil naň názor. No tento koncert nebol len o nových veciach a skladby ako „Shut your mouth“, „End of the line“ alebo „Suicide machine“ nemohli v setliste chýbať. Rokmi overené hity, ktoré so skupinou odspievalo aj publikum a za ktoré zožali neutíchajúci aplauz. Trocha ma mrzí , že neodznela žiadna ukážka z platne „Dancing with the Dead“. Keď už nič iné tak aspoň „Same old song“ mohli zahrať. No nakoniec sa tak nestalo a chápem, že vyhovieť sa nedá všetkým. Istotne by mnohí privítali aj geniálnu cover verziu od BEATLES „Eleanor Rigby“ alebo takú „On and On“, ale to by koncert musel trvať tri hodiny.

Myslím že aj tak sa moje očakávania naplnili a odchádzal som z akcie viac než spokojný. Peter Tägtgren je talent, akých na tejto planéte nenájdete veľa. A či už je to PAIN, HYPOCRISY alebo projekt LINDEMANN, všade možno vystopovať jeho jedinečný skladateľský rukopis.  

Pridal: Martin Mayer
Foto: Martin Mayer
 
© 2017 HELLMAGAZINE
Návrat na obsah | Návrat do hlavnej ponuky